š t a t ú t
katolíckych
základných a katolíckych stredných
škôl a katolíckych školských zariadení zriadených Rímskou úniou
Rádu sv.Uršule, Slovenskou provinciou so sídlom v Bratislave
V súlade so zákonom č. 29/1984 Zb.
o sústave základných a stredných škôl (školský zákon), zákonom č.
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vyhláškou MŠ SR č.
41/1996 Z.z. o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických
zamestnancov a Ústavou SR v y d á v a m tento
š t a t ú t
I. úvodné ustanovenia
1.1
Štatút je základným vnútorným predpisom pre
zriaďovanie, vyraďovanie a spravovanie katolíckych základných
a stredných škôl a katolíckych školských zariadení v intenciách
Cirkvi v súlade s kánonickými normami rešpektujúc zákony Slovenskej
republiky.
1.2
Katolíckou školou a katolíckym školským
zariadením je cirkevná škola
a cirkevné školské zariadenie zriadené alebo uznané miestnym diecéznym
biskupom, jeho generálnym vikárom alebo predstaveným náboženskej spoločnosti
v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky. (Čl. I, bod 1
Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou o katolíckej
výchove a vzdelávaní).
1.3
Cirkevné školy alebo školy náboženských
spoločenstiev sú cirkevné základné školy, cirkevné špeciálne školy, cirkevné
stredné školy, cirkevné strediská praktického vyučovania, cirkevné základné
umelecké školy a cirkevné učilištia. (§ 57b zák. č. 29/1984 Zb.
o sústave základných a stredných škôl)
1.4
Vzdelanie získané v cirkevných školách je
rovnocenné vzdelaniu získanému na ostatných školách podľa zák. č. 29/1984 Zb.
1.5
Katolícka škola vystupuje k iným právnickým
a fyzickým osobám ako samostatný subjekt s právnou subjektivitou.
Hospodári ako nezisková účtovná jednotka.
1.6
Katolícka škola sa vo výuke a výchove opiera
o zásady katolíckej náuky. (CIC, kán. 803)
II.
ZRIADENIE KATOLÍCKEJ ŠKOLY A KATOLÍCKEHO ŠKOLSKÉHO ZARIADENIA
2.1 DÔVOD ZRIADENIA KATOLÍCKEJ ŠKOLY
A ŠKOLSKÉHO ZARIADENIA
2.1.1 Deti
a mládež sa majú tak vychovávať, aby svoje fyzické, morálne
a intelektuálne vlohy mohli
harmonicky rozvíjať, získať dokonalejší zmysel pre zodpovednosť
a správne používanie slobody, aby
boli pripravené na aktívnu účasť na spoločenskom živote. Pravá výchova musí
sledovať úplnú formáciu ľudskej osoby, usmernenú na jej posledný cieľ
a súčasne na spoločné dobro spoločnosti. (CIC, kán. 795)
2.1.2 Katolícki rodičia majú
povinnosť aj právo zvoliť si tie prostriedky a inštitúcie, ktorými môžu podľa miestnych okolností
vhodnejšie zabezpečiť katolícku výchovu detí. Rodičia majú tiež právo využívať
tie prostriedky, poskytované občianskou spoločnosťou, ktoré potrebujú na
zaistenie katolíckej výchovy detí. (CIC, kán. 793)
2.1.3
Veriaci majú právo na výchovu svojich detí
v duchu svojho svedomia a majú sa domáhať, aby v občianskej
spoločnosti zákony upravujúce formáciu mládeže zaisťovali i jej
náboženskú a mravnú výchovu.
2.1.4
Cirkev zriaďuje cirkevné školy po ich zaradení do
siete škôl ustanovenej Ministerstvom školstva SR alebo Ministerstvom
zdravotníctva SR. (vyhl. č. 536/1990 Zb. § 1)
2.1.5
Z osobitného dôvodu povinnosť a právo
vychovávať prislúcha Cirkvi, ktorej Boh zveril poslanie pomáhať ľuďom, aby
mohli dôjsť k plnosti kresťanského života. (CIC, kán. 794, § 1)
2.1.6
Cirkev má právo zakladať a viesť
školy akéhokoľvek odboru, druhu a stupňa. (CIC, kán. 800, § 1)
Veriaci majú propagovať katolícke školy a podľa svojich síl poskytovať pomoc na ich
založenie a udržiavanie. (CIC, kán. 800, § 2)
2.2
ZRIAĎOVANIE uršulínskej KATOLÍCKEJ ŠKOLY
2.2.1
Rehoľné inštitúty, ktorým je výchova vlastným
poslaním, verne sa pridržiavajúce tohto svojho poslania, majú sa snažiť venovať
katolíckej výchove aj pomocou svojich škôl, založených so súhlasom diecézneho
biskupa. (CIC, kán. 801)
2.2.2
Svätý Otec dôrazne vyzýva
zasvätené osoby prostredníctvom Synody o zasvätenom živote, aby tam, kde
je to možné, s novým zápalom sa pustili do výchovného poslania
a viedli školy všetkých typov a stupňov... (Vita Consecrata, 167)
2.2.3
Návrh na zaradenie cirkevnej školy do siete
predkladá zriaďovateľ – Rímska únia Rádu sv. Uršule, Slovenská provincia so
sídlom v Bratislave (ďalej len „zriaďovateľ“) Ministerstvu školstva SR. (vyhl.
č. 536/1990 Zb. § 2)
2.3
Katolícke školy školské zariadenia zriadené rímskou
úniou Rádu sv.Uršule, Slovenskou provinciu
Nasledujúce katolícke školy a
školské zariadenia zriadené Rímskou úniou Rádu sv.Uršule, Slovenskou provinciu so sídlom v Bratislave
(ďalej len „uršulínske školy a školské zariadenia“) boli na základe
rozhodnutia Ministerstva školstva, mládeže a športu SR zaradené do siete
škôl SR:
2.3.1
Gymnázium Angely Merici na Hviezdoslavovej ulici č.
10 v Trnave. Rozhodnutie bolo
vydané dňa 23.8.1990 pod číslom 3690/90.
2.3.2
Domov mládeže pri Gymnáziu Angely Merici na
Hviezdoslavovej ulici č. 10. Rozhodnutie
bolo vydané dňa 17.1.1995 pod číslom 226/95-215.
2.3.3
Školská jedáleň pri Gymnáziu Angely Merici na
Hviezdoslavovej ulici č. 10. Rozhodnutie
bolo vydané dňa 21.12.1994 pod číslom 6839/94-215.
2.3.4
Gymnázium sv. Uršule na Nedbalovej ulici č.6
v Bratislave. Rozhodnutie bolo
vydané dňa 27.10.1993 pod číslom
5 774/1993-30.
2.3.5
Základná škola sv. Uršule na Nedbalovej ulici č.4
v Bratislave. Rozhodnutie bolo
vydané dňa 16.8.1990 pod číslom
3 177/1990-sekr.
2.3.6
Školská jedáleň pri Základnej škole sv. Uršule na
Nedbalovej ulici č.4 v Bratislave. Rozhodnutie bolo vydané
dňa 30.6.2003 pod číslom 777/2003 - 12.
2.3.7
Školský klub detí pri Základnej škole sv. Uršule na
Nedbalovej ulici č.4 v Bratislave. Rozhodnutie bolo vydané
dňa 23.12.2003 pod číslom 7157/2003 - 096.
2.3.8
Základná škola Angely Merici na Halenárskej
ulici č. 45 v Trnave. Rozhodnutie bolo vydané dňa 2.5.1991 pod číslom
2795/1991 – 26.
2.3.9
Školská jedáleň pri Základnej škole Angely Merici
na Halenárskej ulici č. 45 v Trnave. Rozhodnutie bolo vydané dňa 20.8.2003
pod číslom 780/2003 - 12.
2.3.10
Školský klub detí pri Základnej škole Angely Merici
na Halenárskej ulici č. 45 v Trnave. Rozhodnutie bolo vydané dňa
29.12.2003 pod číslom 220/2003 - 096.
2.3.11
Cirkevné školské stredisko záujmovej činnosti pri
Základnej škole Angely Merici na Halenárskej ulici č. 45 v Trnave.
Rozhodnutie bolo vydané dňa 25.8.2004 pod číslom CD2004 – 10422/24294 – 2:123.
III. správa a riadenie uršulínskej školy a školského zariadenia
3.1
OBLASŤ VZDELÁVANIA
3.1.1 Zriaďovateľ
usmerňuje uršulínske školy
k dosiahnutiu cieľov výchovy
a vzdelávania podľa dokumentov Kongregácie pre katolícku výchovu
a vzdelávanie v zmysle Dekrétu II. Vatikánskeho koncilu Gravissimum
educationis“.
3.1.2
Zriaďovateľ na návrh riaditeľa školy po dohode
s MŠ SR schvaľuje učebné plány
a učebné osnovy katolíckych škôl a ich zmeny.
3.1.3
Zriaďovateľ
stanovuje, že
·
v schválených učebných plánoch je
rímskokatolícke náboženstvo povinným vyučovacím predmetom
·
v každom ročníku katolíckej školy sú dve
vyučovacie hodiny rímskokatolíckeho náboženstva týždenne
·
názov predmetu „náboženstvo“ na tlačive vysvedčenia
sa spresní na „rímskokatolícke náboženstvo“.
3.2
OBLASŤ PERSONÁLNA
3.2.1 všeobecné ustanovenia
3.2.1.1
Uršulínska škola a školské zariadenie je
zamestnávateľskou organizáciou v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov
konkrétnej uršulínskej školy a školského zariadenia.
3.2.1.2
Zriaďovateľ stanovuje, že zamestnanci uršulínskej
školy a školského zariadenia musia
spĺňať:
a)
spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu
b)
nadobudnutie potrebného vzdelania
a kvalifikácie podľa vyhlášky MŠ SR č. 41/1996 Zb. o odbornej
a pedagogickej spôsobilosti pedagogických zamestnancov
c)
svedectvo života zhodné
s kresťansko-katolíckymi hodnotami
d)
zdravotnú spôsobilosť pre prácu
e)
bezúhonnosť
3.2.1.3
Zriaďovateľ určuje pre vykonávanie pedagogickej
činnosti učiteľov a vychovávateľov uršulínskej škôl a školských zariadení požiadavku absolvovať každoročne minimálne
trojdňové duchovné cvičenia a pravidelne sa zúčastňovať duchovných obnov
organizovaných školou.
3.2.1.4
Zriaďovateľ má právo kontroly duchovného a odborného
pôsobenia učiteľov, vychovávateľov a ostatných zamestnancov školy
a školského zariadenia. Prostredníctvom
poverených osôb kontroluje efektívne a hospodárne využívanie verejných finančných prostriedkov poskytovaných z kapitoly MŠ
SR.
3.2.1.5 V uršulínskej
škole a v školskom zariadení štatutárnym zástupcom zriaďovateľa je
provinciálna predstavená.
3.2.1.6
Duchovnú
službu na uršulínskej škole zabezpečí riaditeľ školy v spolupráci so zriaďovateľom.
3.2.1.7 Diecéznemu
biskupovi prislúcha právo
dozerať na katolícke školy nachádzajúce sa na
jeho území a vizitovať ich, a to aj tie, ktoré založili alebo riadia členovia rehoľných inštitútov. Takisto mu prislúcha vydávať
predpisy, ktoré sa týkajú všeobecného poriadku katolíckych škôl. Tieto predpisy
platia rovnako aj pre školy so sídlom v diecéze, ktoré boli zriadené rehoľnou spoločnosťou. (CIC,
kán. 806, § 1)
3.2.2 Vymenúvanie
a odvolanie riaditeľa uršulínskej školy a školského zariadenia
3.2.2.1
Zriaďovateľ vymenúva riaditeľa uršulínskej školy
a školského zariadenia,
ktoré zriadil, na základe výberového konania na päťročné funkčné
obdobie.
3.2.2.2 Postup výberového konania sa riadi podľa
„Zásad výberového konania na riaditeľov
uršulínskych škôl a školských zariadení“ vydaných zriaďovateľom
v súlade s právnymi
predpismi.
3.2.2.3
Zriaďovateľ má právo odvolať riaditeľa uršulínskej školy
a školského zariadenia v súlade so zák. č. 596/2003 Z. z.
3.2.2.4
Po ukončení
funkčného obdobia riaditeľa uršulínskej školy a školského zariadenia
sa
postupuje v súlade s ustanoveniami
Zákonníka práce.
3.2.3 Prijímanie
učiteľov a vychovávateľov uršulínskych škôl a školských zariadení
3.2.3.1
Riaditeľ prijíma do riadneho pracovného pomeru na základe osobného
pohovoru, na ktorý prizve predstavenú miestnej komunity alebo zriaďovateľom
poverenú osobu.
3.2.4 oblasť prijímania žiakov
3.2.4.1 Zriaďovateľ stanovuje, že do uršulínskej
školy sa prijímajú žiaci z katolíckych rodín.
Možnosť prijatia
majú i žiaci iného vierovyznania alebo bez vyznania, ak sú
žiaci
i rodičia uzrozumení
s katolíckym zameraním školy a sú ochotní zúčastňovať sa na
celom programe školy.
3.2.4.2 Zriaďovateľ stanovuje, že okrem kritérií
uvedených v bode 3.2.4.1 sa žiaci na stredné
školy prijímajú
na základe výchovno-vzdelávacích výsledkov zo základnej školy
a výsledkov prijímacieho
konania.
3.2.4.3 Kritériá pre prijímacie konanie na strednú
školu každý rok vypracuje riaditeľ
príslušnej strednej školy, dá ich prerokovať pedagogickej rade do 15. februára a zriaďovateľ ich schvaľuje
do 20. marca.
IV. KOMPETENCIE RIADITEĽA uršulínskej ŠKOLY
4.1
Riaditeľ uršulínskej školy je štatutárnym orgánom
školy s právnou subjektivitou, ktorú riadi.
4.2
Riaditeľa školy usmerňuje Ministerstvo školstva –
oddelenie pre cirkevné a súkromné školy, štatutárny zástupca zriaďovateľa
a ním poverené osoby.
4.3
Riaditeľ menuje po porade so zriaďovateľom svojho
zástupcu.
4.4
Riaditeľ školy prijíma pedagogických zamestnancov podľa
bodu 3.2.3.1. a nepedagogických zamestnancov školy na základe osobného
pohovoru.
4.5
Riaditeľ školy dbá o to, aby všetci pedagogickí
a nepedagogickí zamestnanci uršulínskej školy
·
svedomite plnili úlohy a boli na potrebnej
odbornej úrovni
·
svojím dobrým prístupom a príkladom kladne
vplývali na žiakov
·
navzájom vytvárali spoločenstvo spojené úsilím
o naplnenie cieľa uršulínskej školy: „Vytvárať spoločenstvo viery zapojené
do práce kresťanskej výchovy a v evanjeliovom ovzduší slobody, lásky
a pravdy pomáhať mladým ľuďom rozvíjať ich osobnosť“.
4.6 Riaditeľ
školy v spolupráci s osobou poverenou zriaďovateľom vypracuje
plán duchovnej formácie zamestnancov uršulínskej školy, ktorý obsahuje
·
pravidelné duchovné obnovy
·
každoročné duchovné cvičenia
·
slávenie všetkých významnejších sviatkov cirkevného
roka a uršulínskych sviatkov v rámci školy aj s účasťou na
bohoslužbách
Na konci školského roka podáva písomne správu zriaďovateľovi
o duchovnej formácii zamestnancov školy.
4.7 Riaditeľ školy zodpovedá najmä za:
·
kvalitu a úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu
zriaďovateľovi a rodičom žiakov školy
·
plnenie
nárokov, ktoré zamestnancom vyplývajú z pracovnoprávneho vzťahu
·
bezpečný a nerušený
chod školy
·
hospodárne
a efektívne použitie finančných prostriedkov.
4.8 Riaditeľ
školy konzultuje závažnejšie problémy zo všetkých oblastí školy so zriaďovateľom
alebo ním poverenou osobou.
4.9 Riaditeľ školy vypracuje vnútorný poriadok školy, predloží ho
na prerokovanie pedagogickej rade a potom ho postúpi na schválenie
zriaďovateľovi.
Po ukončení školského roka podáva písomne správu
zriaďovateľovi o výsledkoch výchovno – vyučovacieho procesu, o klíme
školy, o aktuálnosti vnútorného poriadku školy a o celkovej
pripravenosti na nový školský rok.
V.
MAJETKOVÉ A INÉ ZÁLEŽITOSTI
5.1 Vo veci nehnuteľného cirkevného majetku školy sa uršulínska škola sa riadi podľa CIC, kán.
1283 a 1284.
5.2 Riaditeľ
školy a školského zariadenia je zodpovedný za efektívne a hospodárne
využitie a evidenciu finančných prostriedkov z kapitoly MŠ. Po
ukončení kalendárneho roka predkladá správu o hospodárení zriaďovateľovi
školy.
5.3 Riaditeľ školy a školského zariadenia je povinný
písomne predložiť zriaďovateľovi správu
o získaní iných finančných prostriedkov, ktoré škola získala (dôvod, pôvod,
spôsob a účel použitia). Táto správa je súčasťou celkovej správy
o hospodárení za príslušný kalendárny rok.
5.4 V prípade nesprávneho použitia akýchkoľvek
prostriedkov školy, zriaďovateľ má povinnosť vyvodiť voči zodpovedným osobám
dôsledky (aj s náhradou).
VI.
OSOBITNÉ USTANOVENIA
6.1 Na uršulínskych
katolíckych školách nie je povolená činnosť politických strán a hnutí.
6.2 Zriaďovateľ
je povinný chrániť uršulínske školy pred neoprávnenými zásahmi
a konaním
tretích osôb.
VII.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
7.1
Tento Štatút uršulínskych základných a stredných škôl a školských
zariadení nadobúda účinnosť dňom 1. septembra
2006.
7.2
Dňom účinnosti tohto štatútu strácajú platnosť Štatúty jednotlivých
uršulínskych základných a stredných škôl a školských zariadení.
7.3
Štatút je vyhotovený v 7 vyhotoveniach pre
zriaďovateľa, predstavené komunít a riaditeľky
uršulínskych škôl a školských zariadení.
V Bratislave
dňa 31.8.2006
sr. Annuntiata Anna Sádovská, OSU
provinciálna predstavená